advertise

رزین اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی چیست از جمله سوالات پر تکرار بین افرادی است که علاقه مند به یادگیری کار با این ماده هستند. رزین ماده ای مهم و کاربردی در ساخت انواع لوازم تزئیینی مثل زیور آلات مصنوعی، قاب های مصنوعی و... است. این روزها اسم رزین زیاد به گوش می خورد. به همین دلیل هم این سوال پیش می آید که رزین اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد. پس در ادامه همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی، کاربرد و ویژگی های آن آشنا شوید.
به طور کلی در پاسخ به این سوال که رزین اپوکسی چیست می توان گفت که این ماده، بخشی از خانواده رزین ها به شمار می آیند که از دو بخش هاردنر و پایه رزینی تشکیل می شود. تعریف رزین اپوکسی، نسبت مشخص این دو ماده برای تهیه انواع قاب ها و قالب ها می باشد. مجموعه وود ایران برگزار کننده دوره آموزش چوب و رزین برای بانوان در شهرهای تهران و بندرعباس می باشد. از طریق لینک زیر می توانید در این دوره ثبت نام نمایید.


انواع رزین اپوکسی

رزین اپوکسی به لحاظ ساختاری ماده ای چسبناک و به نوعی لزج است که پس از گذشت مدت زمانی مشخص و در اثر گرما سخت می شود. این ماده در دو نوع طبیعی و مصنوعی در دسترس می باشد.
رزین های طبیعی از گیاهان است و در واقع همان شیره و صمغ درختان استخراج شده از آن ها می باشد و نمونه های مصنوعی آن ها حاصل فعل و انفعالات شیمیایی مواد معدنی و آلی در کارخانجات و محیط آزمایشگاهی است.

رزین اپوکسی چیست| وود ایران

وود ایران برگزار کننده دوره های آموزشی کار با رزین و چوب برای بانوان در تهران و بندرعباس می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

کاربرد رزین اپوکسی

 از کاربرد ها و مصارف رزین اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ساخت قالب های محکم
ساخت زیورآلات مصنوعی
مواد اولیه رنگ ها، لعاب ها و چسب ها
پوشش و عایق صنایع دستی
استفاده در لایه های محافظ سطوح مختلف
عایق قطعات الکتریکی
استفاده در کارهای هنری
پوشش کف زمین های بازی، کارخانه ها، سالن ها
استفاده در صنایع فایبرگلاس و کامپوزیت به عنوان لایه لمینت

کاربرد رزین اپوکسی| وود ایران

رزین اپوکسی چوب| وود ایران

مزایای رزین اپوکسی

رزین های اپوکسی در مقایسه با فیلرها و چسب ها مزیت های زیادی دارند. این مواد کاملا ضد آب اند علاوه بر قابلیت چسبندگی به سطوح مختلف، می توانند فضاهای خالی را پر کنند. از جمله صنایعی رزین اپوکسی در آن کاربرد زیادی دارد، قایق سازی است، چرا که ساختار سبک، محکم و ضد آب دارد.
از این مواد حتی در خانه نیز می توانید استفاده کنید. اپوکسی هایی که برای مصارف خانگی مناسب اند، در مدل های ژل دو جزئی و مایع موجود می باشند. در صورتی که به شیوه درست و اصولی از اپوکسی ها استفاده کنید، نتیجه کار از مزیت های زیر برخوردار می باشد:
طول عمر بالا
قابلیت چسبندگی به سطوح مختلف
مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
مقاومت در برابر رطوبت


خرید رزین اپوکسی

برای اینکه اپوکسی، از مزیت ها و ویژگی ای مد نظر شما برخوردار باشد، باید حتما از فروشگاه ها معتبر و دارای سابقه تهیه شود. به خصوص اگر قصد دارید رزین اپوکسی را با چوب ترکیب کنید. قبل از خرید، بهتر است مقدار کمی از مدل مورد نظر را تهیه و آن را تست کنید، در صورتی که از نتیجه کار رضایت داشتید، برای خرید اقدام نمایید.
برخی از رزین هایی که در بازار به صورت جزئی به فروش می رسند، با حلال ترکیب شده اند. استفاده از حلال برای رقیق کردن این ماده به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چرا که این کار در حین کار شما را با مشکلاتی از جمله بوی بسیار نامطبوع و بعد از کار نیز با ترک خورد کار همراه است. پس برای خرید رزین اپوکسی، از فروشگاه های مطمئن خرید فرمایید.

خرید رزین اپوکسی| وود ایران

ترکیب چوب و رزین اپوکسی به عنوان ماده ای شیمیایی، هنری بسیار جذاب و زیبا ست که اخیرا رواج بسیاری در بین مردم پیدا کرده است. و به نوعی بیان کننده  سبک لوکس در دکوراسیون داخلی به شمار می آید. شما هم حتما میزهای چوبی که با رزین اپوکسی ترکیب شده اند را بارها دیده اید و با این سبک آشنایی دارید. چوب هایی که برای ترکیب با رزین مناسب اند عبارتند از:


ترکیب رزین اپوکسی با چوب عناب

چوب عناب یکی از گزینه های بسیار محبوب در هنر چوب و رزین اپوکسی چوب است. چرا که این نوع چوب در رنگ های روشن مایل به زرد، قهوه ای مایل به قرمز یافت می شود و نقش ها، شیار ها و رگه های عمودی بسیار چشم نوازی دارد.
قابلیت صیقلی و صاب شدن و مقاومت مکانیکی بالا در این نوع چوب سبب شده تا در ساخت اشیاء با ارزش مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیب رزین اپوکسی با چوب راش

خوش نقش بودن و سخت بودن چوب راش، این چوب را به گزینه ای مناسب برای هنرهای چوبی و کار با رزین اپوکسی تبدیل کرده است. چوب راش یک چوب با طیف رنگی تیره مایل به قرمز تا روشن و کرم قهوه ای است و نیمه سخت است.
چوب راش به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد، برای ساخت وسایل رزینی بسیار مناسب است.


ترکیب رزین اپوکسی با چوب بلوط

 چوب بلوط انواع مختلفی داشته و از آن جایی که خوش نقش و رنگ است، برای هنر چوب و رزین بسیار مناسب است. این چوب نیمه سخت است اما در مقابل ساییدگی مقاومت بالایی دارد.
و در طیف رنگی کرم و قهوه روشن تا تیره در دسترس است.

ترکیب رزین اپوکسی با چوب گردو

از دیگر چوب های مناسب برای هنر چوب و رزین، چوب گردو است که به لحاظ سختی، نیمه سخت است و قابلیت صیقلی شدن را دارد.
این چوب نقوش زیبایی و چشم نوازی داشته و در زنگ های قهوه ای روشن تا تیره قابل تهیه است.


در این مقاله به صورت مفصل به معرفی رزین اپوکسی و کاربرد آن در صنعت چوب پرداختیم. کار بارزین و ترکیبت آن با چوب این روزها طرفداران بسیاری به خصوص در بین خانم ها دارد. اگر شما نیز از آن دسته علاقه مندان به یادگیری این حرفه هستید می توایند در دوره های آموزشی مجموعه وود ایران ثبت نام نمایید. وود ایران همچنین برگزار کننده دوره آموزشی ساخت زیور آلات چوبی بانوان در بندرعباس و تهران می باشد. سایر دوره های این مجموعه را می توانید در لینک زیر مشاهده فرمایید.

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.