advertise

انواع چوب های مورد استفاده در نجاری

معرفی انواع چوب های مورد استفاده در صنعت نجاری

در این مقاله از وبسایت وود ایران با ما همراه باشید تا به بررسی انواع چوب های مورد استفاده در صنعت نجاری، ساخت ظروف چوبی و تولید زیور آلات چوبی بپردازیم. شما اگر قصد تولید یک محصول چوبی را داشته باشید، مرحله دوم پس از کشیدن نقشه آن محصول، انتخاب نوع چوبی است که برای ساخت آن می خواهید استفاده کنید. برای مثال چوب هایی که در دسته نرم چوب ها قرار می گیرند به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و خوردگی حشرات برای استفاده در فضای بیرونی منزل بسیار مناسب هستند، از چوب هایی که در دسته نرم چوب ها قرار میگیرند می توان به چوب های سدر و چوب سرخدار اشاره کرد.
به همین منظور مجموعه وود ایران ارائه دهنده دوره های آموزش نجاری بانوان در تهران و آموزش نجاری بانوان در بندرعباس مقاله ای برای شما عزیزان با عنوان انواع چوب های مورد استفاده در صنعت نجاری آماده کرده است. با ما همراه باشید و با نظرات خود انرژی مضاعفی به تیم وود ایران بدهید.

چوب بلوط Oak

بلوط انواع مختلفی دارد و یکی از چوب های پر کاربرد است. چوب بلوط بسیار سخت و محکم است، خوش نقش و زیبا است. داری رنگ بندی گسترده ای است و انواع آن به رنگ های سفید، خاکستری تا قهوه ای دیده می شود. درون چوب قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره و برون چوب سفید مایل به قهوه ای روشن چوب بلوط یکی از رنگ های پر تکرار این چوب است. درون چوب بلوط از برون چوب آن قابل تفکیک نیست و جز گونه هایی است که درون چوب آن به صورت ناگهانی به برون چوب تبدیل نمی شود ، در سطح بریده شده این چوب و در جهت شعاعی، پر مگس های بزرگ و به تعداد بیشتری دیده می شوند که یکی از ویژگی های منحصر به فرد و راه های شناسایی چوب بلوط می باشد. چوب بلوط راست تار و درشت بافت است و یکی از انواع چوب های بخش روزنه ای به شمار می آید.

| وود ایران

ثبت نام دوره های آموزشی نجاری بانوان

مجموعه وود ایران ارائه دهنده دوره های آموزش نجاری بانوان در تهران و آموزش نجاری بانوان در بندرعباس می باشد. از دوره های تخصصی مجموعه وود ایران می توان به آموزش کار با رزین برای بانوان در تهران اشاره کرد. شما هنرجویان علاقمند برای شرکت در دوره های تخصصی وود ایران فرم ثبت نام را تکمیل نمایید تا کارشناسان مجموعه با شما تماس حاصل فرمایند. 

وود ایران

چوب ملچ ( Elm یا Ulmus glabra )

| وود ایران

چوب ملچ، چوبی بخش روزنه ای و نیمه سخت می باشد و از جمله پهن برگان خزان کننده است. ملچ بسیار خوشکار و خوش نقش است و از آن در تهیه روکش های زیبا استفاده می شود. نقوش حاصل از حالت رشد بخش روزنه ای در درختان در چوب ملچ به خوبی دیده می شود و یکی از راه های شناسایی این چوب است. رنگ داخل چوب ملچ قهوه ای روشن تا متوسط کمی مایل به قرمز یا قهوه ای پرنگ است که تمایل رنگ به قرمزی همیشه با زردی همراه است و قرمزی آن تفاوت زیادی با قرمزی چوب هایی مثل رز یا سرخدار دارد. رنگ بیرون چوب آن زرد کم رنگ است و بافت برون چوب حجم کمتری از چوب تنه آن را تشکیل می دهد. نقوش بروسن در بعضی از ملچ ها دیده می شود و هم چنین بافت در پیچیده ای دارد که این چوب را در برابر شکاف خوردگی مقاوم می کند.


چوب ملچ درشت بافت است و مقطع آوندهای آن با چشم غیر مسلح دیده می شود. ملچ سطح برجسته ای دارد و از این نظر مرتبه ای باالیی را در بین انواع چوب ها دارد و بعد از اجرای آستری رنگ های بی نظیری را به نمایش در می آورد. چوب ملچ نسبت به پوسیدگی مقاومت کمی دارد و باید به خوبی از آن محافظت شود تا در مراحل مختلف استفاده از این چوب مشکلی به وجود نیاید. از چوب ملچ در صنایع مختلفی مانند جعبه سازی، سبد سازی، مبلمان، چوب هاکی، روکش، کمان تیر اندازی و خمیر کاغذ و هنرهایی که با چوب زینتی و مرغوب سر و کار دارند استفاده می شود.

معرفی چوب نراد Abies

نراد از گروه درختان سوزنی برگ است که خزان نمی کند و اغلب با اسم کاج در بین مردم شناخته می شود. درخت نراد عمدتا در مناطق کوهستانی و در ارتفاع باال از سطح دریا، در سراسر جهان رشد می کند؛ ولی با این وجود، تقریبا در تمامی مناطق آب و هوایی توانایی رشد دارد؛ احتماال شما هم تجربه مواجه با کاج ها را در شهرهای مختلف داشته اید. درخت نراد حدود ۵۰ نوع مختلف دارد که خواص آن ها با هم متفاوت است و استفاده های گوناگونی نیز دارند. نراد یا همان چوب روسی، طبق اسم رایجی که در بین مردم دارد، مانند اکثر سوزنی برگان چگالی کمی دارد که مقدار آن در حدود ۳۶۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. نراد به طور کلی سختی کمی دارد ولی در عین حال نسبت به وزن مخصوص کمش، سختی قابل قبولی دارد. یکی از عوامل تاثیر گذار در این مورد بافت سفت چوب تابستانه این درخت است که یکی از ویژگی های شناسایی چوب نرادیا روسی است.

| وود ایران

رنگ چوب نراد

رنگ این چوب نیز در گونه های مختلف متفاوت است اما عمدتا بافت روشنی دارد. رنگ چوب نراد از سفید تا زرد روشن یا قهوه ای خیلی م رنگ است و در برخی از گونه ها کمی مایل به قرمز و در گونه ای مثل رد وود کامال قرمز دیده می شود. درون چوب نراد مرز مشخصی با برون چوب آن ندارد. این گونه در ایران با نام تجاری چوب روسی شناخته می شود و به صورت گسترده از آن در صنایع مختلف و انواع هنر های چوبی استفاده می گردد. چوب نراد راست تار است و بافت یکدستی دارد و بافتش متوسط و رو به درشت است. البته تا وقتی راست تار است که با گره های این چوب بافتش تغییر نکرده باشد. به دلیل مواردی که در باال آن ها اشاره شد، چوب نراد خیلی خوش کار نخواهد بود و به خصوص در هنر منبت مشکالتی را بوجود می آورد؛ اما با این وجود، باز هم از این چوب بسیار زیاد استفاده می شود. چوب نراد در برابر حمله حشرات موریانه ها مقاوم است و برای ساخت تیر و ستون خانه های تمام چوب کاربرد دارد. همچنین از این چوب در صنعت تخته الیه و کاغذسازی نیز استفاده می گردد. در مجموعه وود ایران بارها از این چوب در دکوراسیون داخلی، بیرونی و مخصوصا در ساخت اسکلت خانه های تمام چوب، آالچیق و پرگوال ، میز و صندلی و آموزش های نجاری استفاده کرده ایم.که یکی از پرکاربردترین چوب های مورد استفاده

چوب توسکا (Alder , Alnus)

| وود ایران

درخت توسکا، از گروه درختان پهن برگ است و در برخی مواقع، رنگی شبیه به چوب راش دارد؛ اما در اغلب موارد نسبت به راش رنگی روشن تر و بافتی متفاوت دارد. رنگ سفید، زرد تا صورتی کم رنگ یا در بعضی مواقع مخصوصا در گونه هایی که در ایران رشد می کنند صورتی مایل به قرمز نیز در این چوب مشاهده می شود. توسکا هم به مانند راش، پر مگس های قابل مشاهده ای دارد اما نوع آن کامال با پر مگس های راش متفاوت است که با اندکی تجربه می توان این دو را از هم تمایز داد. وزن مخصوص این چوب از ۴۵۰تا ۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد که از این نظر هم با چوب راش که سنگین تر است تفاوت دارد. رنگ چوب توسکا در برابر نور آفتاب به قهوه ای مایل به قرمز تبدیل می گردد.


رنگ چوب توسکا

همچنین رنگ چوب توسکا با افزایش سن درخت تیره تر می شود. همان طور که اشاره شد چوب توسکا شبیه ترین بافت را به چوب راش دارد و متاسفانه یکی از بیشترین تقلب ها در بین برخی از سازندگان لوازم چوبی یا فروشندگان چوب با جا زدن این چوب به جای چوب راش انجام می شود! اما با کمی تجربه خیلی راحت می توان این دو چوب را از هم تشخیص داد


بافت چوب توسکا

تفاوت آشکاری بین بافت برون چوب و درون چوب این درخت وجود ندارد و تبدیل درون چوب به برون چوب تدریجی انجام می پذیرد. الگوی ظاهری و کلی این چوب شبیه به چوب درخت توس است ولی رنگ توسکا قرمز تر از چوب توس می باشد و به همین دلیل اصال این اشتباه رخ نمی دهد. دلیل اصلی این شباهت این است که هر دوی این گونه ها از یک خانواده هستند و بافتی شبیه به هم دارند. منافذ چوب توسکا بسته است و الیاف یکدست و راست تاری دارد و شرایط رشد درخت بر روی چوب آن تاثیر بسیار زیادی دارد. از جمله کاربردهای مهم این چوب در صنعت روکش، تخته چندال، شمع معادن، خراطی، کالف مبل و قالب چوبی و غیره است.

چوب گردو Walnut

چوب گردو یکی از بهترین و خوش کارترین چوب های مورد استفاده در ایران است و بافتی بسیار زیبا و خوش رنگ دارد. این چوب در شرق اروپا و غرب آسیا و آمریکا پراکنده شده است و در ایران هم بسیار زیاد رشد می کند. وزن مخصوص آن حدود ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است و چوبی سنگین به حساب می آید. درون چوب آن از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره با رگه های های متمایز و اغلب تیره تر می باشد و در بسیاری از موارد رنگ گردو به خاکستری هم نزدیک می شود. رنگ برون چوب گردو متمایل به سفید است و معموال این درون چوب گردو است که ارزش اقتصادی بیشتری دارد. البته الزم به ذکر است که چوب درخت گردو در ایران به صورت صنعتی در دسترس نیست و برای تهیه الوارهای صنعتی این چوب باید از گونه های خارجی استفاده کرد.

| وود ایران

چرا چوب گردو برای هنر های نجاری مناسب است؟

چوب درخت گردو راست تار و خوش کار است و به همین دلیل از آن در اکثر هنرهای چوبی استفاده می شود. در بعضی مواقع در چوب گردو کج تاری هم دیده می شود که این مورد بسیار زیاد به شرایط رشد درخت بستگی دارد. چوب گردو سختی متوسطی دارد ولی از نظر ریز و درشت بودن بافت می توان گفت کمی درشت بافت است. این چوب دارای درخشندگی خاصی است ولی بعد از رنگ واقعا بافت زیبایی به خود می گیرد و زیبایی آن بیشتر می شود.


چوب گردو نیمه بخش روزنه ای است و منافذ پراکنده ای دارد و از این حیث با گونه های بخش روزنه ای و پراکنده آوند متفاوت است. هم چنین منافذ سلولی چوب بهاره آن بسیار بزرگ تر از منافذ چوب تابستانه است و همین اختالف است که این چوب را از چوب های پراکنده آوند جدا کرده و به سمت چوب های بخش روزنه ای سوق می دهد. حلقه های رویش گردو واضح هستند و می توان از آن ها برای شمارش سن درخت استفاده کرد. از جمله کاربردهای می توان به چوب گردو در مبلمان، کابینت تمام چوب، درب تمام چوب، قنداق تفنگ، روکش، منبت، معرق، خراطی ، ساخت ظروف چوبی اشاره کرد.
تقریبا در اکثر هنرهای چوبی است و به خصوص در هنرهای زینتی چوبی کاربرد گسترده ای دارد. در مجموعه وود ایران از این چوب برای ساخت تابلوهای معرق کاری، خراطی و سازه های تزئینی استفاده کرده ایم. البته روکش این چوب هم بسیار پرکاربرد بوده است

چوب اقاقیا Robinia

| وود ایران

درخت اقاقیا پهن برگ است و چوبی مقاوم و سخت و با نقوشی بسیار زیبا تولید می کند. رنگ چوب اقاقیا قهوه ای مایل به زرد مات است و بافتی بخش روزنه ای دارد. درخت اقاقیا چوب سنگین، سخت و محکمی تولید می کند، به طوری که هنگام برش با دستگاه های نجاری صدایی بسیار زیادتر از حد متعارف سایر چوب ها تولید می شود که این تفاوت را هنگام کار با آن به راحتی متوجه خواهید شد.
این چوب الیاف متراکمی دارد و در برابر پوسیدگی بسیار با دوام است و از این حیث با چوب ملچ تفاوت دارد. وزن مخصوص آن حدود ۷۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب است و بعضا با رنگ کرم با زمینه شکالتی هم وجود دارد. چوب اقاقیا داری نقوش کم و بیش نواری است و کج تاری در آن بسیار زیاد وجود دارد. هم چنین چوب اقاقیا قابلیت اره خوری سختی دارد و دیر خشک می شود. به طور کلی چوب اقاقیا نقوش زیبایی دارد و در بعضی مواقع دارای درخشش ذاتی نیز می باشد که این درخشش حتی قبل از رنگ کاری هم دیده می شود

خرید ظروف و زیور آلات چوبی

مجموعه وود ایران ارائه دهنده دوره های تخصصی آموزش نجاری بانوان می باشد. از جمله دوره های تخصصی این مجموعه می توان به آموزش ساخت زیور آلات چوبی در تهران و آموزش تولید ظروف چوبی برای بانوان در بندرعباس هستند. همچنین شما می توانید برخی از محصولات تولید شده توسط استاتید و هنرجویان مجموعه وود ایران را با قیمت مناسب از فروشگاه ما تهیه نمایید.

وود ایران

چوب راش Beech

یکی از معروف ترین، محبوب ترین و پر مصرف ترین چوب های مورد استفاده در صنایع چوب و شاخه های مختلف هنر چوب، چوب راش می باشد. چوب راش در تمام نقاط جهان انواع مختلفی دارد و هر کدام از این گونه ها، خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی دارند که کاربرد و قیمت و سایر مشخصه های آن را متفاوت ساخته است. در این مطلب با وود ایران همراه باشید تا با این نوع چوب و همینطور درخت آن بیشتر آشنا شوید. یکی از معروف ترین، محبوب ترین و پر مصرف ترین چوب های مورد استفاده در صنایع چوب و شاخه های مختلف هنر چوب، چوب راش است. چوب راش در تمام نقاط جهان انواع مختلفی دارد و هر کدام از این گونه ها، خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی دارند که کاربرد و قیمت و سایر مشخصه های آن را متفاوت ساخته است.

| وود ایران

به طور کلی چوب راش در هر قسمتی از هنر و صنعت چوب کارایی خوب و مفیدی دارد. همچنین با ماشین آالت صنایع چوب می توان به خوبی با این چوب کار کرد. چوب راش با وجود اینکه تراکم باالیی دارد اما اگر با تیغه مناسب بریده شود بسیار خوشکار و خوشنقش است است اما اگر با تیغه نامناسب و کند بریده شود حتما در سطح آن سوختگی مشاهده خواهید کرد. چسب پذیری چوب راش خوب است و پرداخت آن عالی است. در مرحله پرداخت که قبل از رنگ کاری انجام می شود می توان نقوش زیبا و منحصر به فرد این چوب را با رعایت اصول صحیح پرداخت مشاهده کرد. 
از چوب راش بسیار زیاد و به جا در خراطی استفاده می شود و کیفیت خروجی بسیار خوبی دارد. شرایط خاک از عواملی است که در رشد سریع درخت راش و تولید الوار بلند موثر می باشد. به همین خاطر از این ویژگی بسیار مفید در تولید الوار صنعتی از چوب راش اروپایی در جنگل های این قاره استفاده می شود. ولی متاسفانه در ایران به این ویژگی و صنعتی کردن جنگل ها برای جلوگیری از تخریب آن ها و عالوه بر آن افزایش بافت جنگلی و همچنین استفاده صنعتی از چوب راش زیبای ایران هیچ توجهی نشده است.


چوب راش معروف ترین چوب خانواده Fagaceae (فاگِی سی)

اسم علمی چوب یا درخت راش از واژه ی یونانی Fago به معنی ”خوراکی“ گرفته شده است. این نحوه نام گذاری اشاره به خوراکی بودن دانه درخت راش دارد. گونه راش و کال این خانواده دارای ۶۵۰ گونه شناخته شده است که در برخی منابع این تعداد کمی متفاوت است و حتی به باالی ۹۰۰ گونه شناخته شده هم می رسد. این تعداد زیاد از گونه ها برای درخت راش در ۷ جنس مختلف قرار گرفته است که این تقسیم بندی نوع جنس بر اساس تقسیم بندی علم گیاه شناسی انجام می شود. البته در تقسیم بندی های دیگر تا ۹ جنس هم برای این چوب نام برده شده است. سه جنس مهم این خانواده به نام هایFagus ، Quercusو Costanea در ایران رشد می کنند.