advertise

مهاجرت کاری نجار به استرالیا

سلام خدمت شما و همراهان چوب ایران و کسانی که ما را همراهی می‌کنند، امیدوارم حال همگی خوب باشد. سؤالاتی از من در خصوص مهاجرت پرسیده شد که در این فرصت تلاش می‌کنم به آن‌ها پاسخ دهم تا دوستانی که قصد مهاجرت به استرالیا دارند، نسبت به آن آگاهی داشته باشند. نکته اول اینکه اداره مهاجرت استرالیا دارای یکسری قوانین حفاظت شده است که نمی‌توان آن را به‌صورت عام بیان کرد. پروسهٔ مهاجرت دارای چالش‌های زیادی هست، شخص مهاجرت کننده باید نکته‌های زیادی را در نظر بگیرد، ابتدا به این موضوع فکر کند که آیا می‌تواند سال‌ها دور از خانواده زندگی کند؟! شاید سؤال ساده‌ای به نظر بیاید اما باید بدانید که خیلی موضوع مهمی است. به طور مثال من ۱۰ سال است که به کشورم (ایران) نرفته‌ام و هنوز بعد این همه سال نتوانستم با این دلتنگی کنار بیایم. موضوع مهم دیگری که شخص باید به آن توجه کند برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی زمانی، برنامه‌ریزی مکانی و از همه مهم‌تر برنامه‌ریزی مالی از جمله مواردی است که برای مهاجرت به استرالیا باید به آن توجه داشته باشیم.

آیا تسلط به زبان انگلیسی و داشتن مدرک زبان تأثیری در مهاجرت نجار به استرالیا دارد؟

مدرک زبانی که همه کشورها به‌عنوان مدرک معتبر آن را می‌پذیرند، چند مورد هست که به سه نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنم: یکی از آن‌ها مدرک آیلتس (ELTS ) است که تمام کشورهای انگلیسی زبان و حتی کشور آفریقای جنوبی و هنگ کنگ و سنگاپور و … از شما قبول می‌کنند. مدرک دیگری که می‌شود به آن اشاره کرد مدرک تافل (TOEFL) هست که در امریکا کاربرد دارد. TPE مدرک دیگری است که به برای تعیین سطح زبانی کاربرد دارد. دو نوع مدرک آیلتس به نام General IELTS و IELTS Academic هم وجود دارد.آیلتس آکادمیک مناسب سطوح بالا هست اما برای نجاران معمولاً General IELTS مورد تائید قرار می‌گیرد. سطح آیلتس جنرال راحت‌تر از آکادمیک و نمرهٔ هر دوی آن‌ها ۰ تا ۹ هست. این نکته را هم باید در نظر گرفت که برای شخصی که جویای کار هست نمره زبان خوب ملاک نیست. در بازار کار مهم‌ترین قسمت این است که بتوانید راحت حرف بزنید، یعنی بتوانید سفارش بگیرید، اندازه‌ها را به‌درستی در پشت تلفن یا ایمیل متوجه بشوید. چراکه لهجهٔ استرالیایی، یکی از سخت‌ترین لهجه‌های زبان انگلیسی در دنیا است.برای شخص مهاجرت کننده که بخواهد زبان را یاد بگیرد، ۱ الی ۲ سال را باید صرف یادگیری زبان کند تا نمره آیلتسی که به دست می‌آورد برای اداره مهاجرتی کشور استرالیا مطلوب باشد. حداقل نمره مورد نیاز ۵/۵ یا ۶ است که بازهم بستگی به کشور و امتیازات شخص درخواست کننده و ارزیابی اداره مهاجرت دارد. به‌عنوان مثال اگر شخص متأهل باشد و دارای سابق کار باشد و نمره مدرک زبان آن بیشتر از ۶ باشد، امتیاز بالاتری می‌گیرد.


وود ایران
وود ایران
وود ایران

اگر می‌خواهید در استرالیا به‌راحتی کار پیدا کنید بهتر است به دنبال مدرک کابینت سازی باشید. در کابینت سازی می‌توانید هم به‌صورت انفرادی و یا زیر نظر شرکت، سازمان و کارگاه‌های مختلف کار کنید. آن دسته از افرادی که می‌خواهند Carpentry یا نجاری انجام دهند نمی‌توانند به‌راحتی و مستقیم کاری را شروع کنند. مگر اینکه دوست یا آشنا در این عرصه داشته باشند، چون مدرک carpentry در ایران وجود ندارد و فقط Woodworking و درودگری هست که با carpentry فرق می‌کند. نکته مهم دیگر این است که شخص مهاجرت کننده حتماً باید یک منبع درآمد ثابت دیگری هم داشته باشد تا بتواند از پس مخارج زندگی در استرالیا بربیاید. پس از تأمین هزینه‌ها شروع به خرید تجهیزات نجاری و اجاره یک کارگاه خانگی کوچک کند و کم‌کم راه خود را به Woodworking تغییر دهد. اما اگر کسی مدرک کابینت سازی داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند از طریق اداره کاریابی کار پیدا کند؛ مگر اینکه مشکل زبان داشته باشد. کسانی که مشکل زبان دارند نمی‌توانند به‌راحتی کار پیدا کنند که در بالا به این موضوع اشاره شد.

آیا در استرالیا هم مانند ایران دوره های فنی و حرفه ای برای یادگیری هست؟

خب در خصوص این بحث نمی‌توان نرخی تعین کرد، به دلیل اینکه بسیار متغیر است. مثلاً شخصی می‌تواند از طریق وکیل اقدام کند و یا اینکه خودش اقدام به مهاجرات کند نکته اینجاست که مهاجرت با چه نوع ویزایی؟!
انواع ویزا برای مهاجرت به استرالیا وجود دارد و همانطور که گفته شد باید با وکیل در این مورد صحبت کرد. چند ویزای معروف برای مهاجرت می توان به موارد زیر اشاره کرد: ویزا سرمایه گزاری بلندمدت و کوتاه مدت
فنی حرفه‌ای استرالیا به اختصار TAF نامیده می شود و یک دورهٔ یک الی سه سال برگزار می‌کند. برای آن دسته از افرادی که در فنی حرفه‌ای مشغول به فراگیری حرفه هستند در حین اشتغال به تحصیل، اشتغال به کار هم دارند؛ یعنی هم‌زمان می‌توانند به‌عنوان کارآموز در کنار نجار، ساختمان ساز و … مشغول به کار شوند.
ویزای State Sponsor Visa که یک استان یا شهر شما را اسپانسر می‌کند و طبق قوانین اداره مهاجرت استرالیا شما موظف هستید به مدت ۲ سال در آن ایالت زندگی کنید و بعد از ۲ سال به شهر دلخواه خود بروید. یک مورد ویزای دیگر هم به اسم Sponsorship Visa که اگر یک فرد آشنا ساکن در استرالیا باشد، همه کارهای ویزای شما را در اداره مهاجرت انجام می‌دهد و شما را اسپانسر و حمایت می‌کند که هزینهٔ کمتری دارد بعد از آن برای شما دعوت‌نامه ارسال می‌کنند. در این روش آن فرد اذعان می‌کند که شما قرار است برای ایشان کار کنید که این روش آسان‌تر از روش‌های قبلی هست و حتی گاهی ممکن است به مدرک زبان هم احتیاجی نداشته باشید. آن شخص می‌تواند کابینت ساز، نجار، سوپرمارکتی، راننده تاکسی، شخصی که برای خودش کسب و کار و بیزینسی داشته باشد که به شما احتیاج پیدا کند و از این طریق برای شما ویزا بگیرد.